Thursday, October 1, 2009

Zanim otworzysz usta - test Sokratesa

Sokrates : Test Trzech Pytań.


To jest stara historia, lecz zawsze aktualna, może warto ją sobie przypomnieć.

W starożytnej Grecji (469 - 399 pne), Sokrates był powszechnie chwalony za swoją mądrość.

Pewnego dnia, do wielkiego filozofa podbiegł znajomy, i z podnieceniem i powiedział: "Sokratesie, czy wiesz, co ja słyszałem o jednym z twoich uczniów ....?"

"Chwileczkę" - Sokrates odpowiedział. "Zanim mi powiesz, chciałbym cię poddać testowi. Jest to - Test trzech pytań".

"Test trzech pytań?"

"Dobrze słyszysz, test trzech pytań,"- Sokrates kontynuował.
"Zanim zechcesz mi powiedzieć o moim studencie, sprawdźmy, co masz zamiar mi powiedzieć. Pierwsze pytanie dotyczy PRAWDY.

"Czy jesteś absolutnie pewien, że to, co masz zamiar mi powiedzieć jest Prawdą?"

"Nie"- odpowiedział mężczyzna. -"rzeczywiście tylko słyszałem o tym".

"Dobrze", powiedział Sokrates .. "Więc naprawdę nie wiesz, czy to prawda, czy nie".

Teraz spróbujmy drugi test, test na DOBROĆ. Czy to, co masz zamiar mi powiedzieć jest czymś dobrym o moim studencie?

"Nie,... wręcz przeciwnie ..."

"Tak?" - Sokrates kontynuował: "chcesz mi powiedzieć coś złego o nim i nawet nie jesteś pewien, czy to prawda?"

Mężczyzna wzruszył ramionami, trochę zakłopotany.

Sokrates kontynuował: "Przejdźmy trzecie badanie - to test na PRZYDATNOŚĆ.
"Czy to, co chcesz mi powiedzieć o moim uczniu będzie przydatne dla mnie?"

"Nie, naprawdę ..."

"Więc," .. Sokrates zapytał, " jeśli to, co chcesz mi powiedzieć nie jest ani prawdziwe, ani dobre, ani nawet pożyteczne, czy naprawdę chcesz mi to w ogóle powiedzieć?"

Mężczyzna został pokonany i zawstydzony i odpowiedział: "nie."

Dlatego Sokrates był wielkim szanowanym filozofem.
---
Jak często przekazujemy historie, które nie są ani prawdzie, ani dobre ani pożyteczne dla słuchającego?
Zwykłe, próżne gadanie, ploteczki, bla, bla, bla... .
Czy nie byłoby cudownie, gdybyśmy zanim coś przekażemy, szczególnie o innych, najpierw przeszli -
Test tych trzech pytań... ?


Śmierć Sokratesa (filozof zmarł rozmawiając z uczniami), J.L.Davida
Related Posts with Thumbnails

Moje motto:

"Nie rób tego, co ja chcę, abyś robił. Rób, to co TY chcesz robić. Podążaj za swoimi marzeniami".

Do poczytania...


Dobra nowina... patrz: Gazeta Wyborcza


***
oglądania i posłuchania

O Animalpastor:

Map IP Address
Powered byIP2Location.com